Forum Linux Mint Polska

Autor Wątek: Podział dysku  (Przeczytany 278 razy)

Offline Dawidziora

• Miętowe nasionko
  • *
  • Punkty: 0
  • Środowisko graficzne: Cinnamon
  • Wersja systemu: 18
Podział dysku
« dnia: Luty 10, 2018, 12:35:12 pm »
Witam, mam zainstalowanego Linuxa mint mate na dysku 1TB, chciałem go podzielić na partycje. Jakaś malutka partycja na linuxa, reszta najlepiej żeby była widoczna pod windows, tych partycji okienkowych dobrze żeby było kilka. Jestem laikiem a więc proszę krok po kroku i rzeczowo

Offline oktet

• Miętowa sadzonka
  • **
  • Punkty: 14
  • Środowisko graficzne: Cinnamon
  • Wersja systemu: LMDE 2
Odp: Podział dysku
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 10, 2018, 13:08:56 pm »
Z tego co mi wiadomo, system plików NTFS (Windows) nie nadaje się do pełnej współpracy z "Linux". Wprawdzie obecne dystrybucje linuksowe posiadają sterowniki i potrafią czytać, a nawet zapisywać na tak sformatowanych dyskach, jednak nie jest to pełna obsługa (np. problem zabezpieczeń i uprawnień). Poza tym format ext4 oferuje tobie przeciętnie dwa razy szybszy zapis niż format NTFS (wacha się zależnie od rodzaju plików).

Ja najpierw zastanowiłbym się który system operacyjny będzie dla mnie tym podstawowym; następnie na której partycji będę przechowywał ważne dane, a na koniec która partycja będzie najbardziej eksploatowana (zapis i odczyt). Dopiero wówczas przystąpiłbym do planowania podziału i rodzaju formatów na dysku. Takie jest moje zdanie.   :)

EDIT:
...Jakaś malutka partycja na linuxa...
Jeśli malutka pod "Linuksa", to 20 - 30GB - proponuję. Oczywiście zależy jeszcze gdzie zaplanujesz HOME i ile chcesz zainstalować oprogramowania (gier); no i jakie?   :)
Jak zwykle, temat można rozwijać. Trochę namieszałem, ale może ci się przyda.  ;D

EDIT:
Świerza instalacja Mint-Mate, to niecałe 9GB, jeśli dobrze pamiętam.
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2018, 14:14:52 pm wysłana przez oktet »