Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wayland - obsługa pełnego OpenGL
#2
0
Dobra, już to ogarniam. 

Kompozytor Weston jest referencyjną implementacją kompozytora Wayland. (Mówiąc prościej - przykładowa implementacja kompozytora, który wykorzystuje protokół Wayland do komunikacji Klient-Kompozytor)

Co to jest kompozytor:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mened%C5%BCer_kompozycji

Co to jest menedżer okien:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mened%C5%BCer_okien

Co to jest Open GLES:
W skrócie mówiąc podzbiór funkcji OpenGL.

Co to jest Direct Rendering Infrastructure - DRI (Po angielsku) :
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Ren...astructure

Odpowiedź na moje pytanie brzmi tak:

Teoretycznie można stworzyć kompozytor, który będzie wykorzystywał protokół Wayland do komunikacji między klientami a kompozytorem oraz korzystał z API OpenGL, tylko że problem jest w tym, że biblioteki GL, która jest częścią sterownika MESA wymaga GLX do działania, więc to wyklucza możliwość stworzenia kompozytora opierającego się wyłącznie na protokole Wayland.

Więc miejmy nadzieję, że Freedesktop.org coś zrobi w tym kierunku, żeby rozwiązać tą zależność od GLX.

Jest coś takiego jak direct rendering (DRI), który umożliwia nieuprzywilejowanym programom w przestrzeni użytkownika wydawać polecenia sprzętowi graficznemu bez konfliktu z innymi programami. Głównym zastosowaniem DRI jest zapewnienie akceleracji sprzętowej implementacji OpenGL w Mesa. Direct Rendering używa się też do zapewnienia akceleracji OpenGL na konsoli bufora ramki bez działającego serwera wyświetlania. 

Ale, żeby wyświetlać na ekranie i tworzyć okna to wraz wymaga kompozytora Wayland czy X11.

Pomoc (Po angielsku) :
https://unix.stackexchange.com/questions...-of-opengl
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Wayland - obsługa pełnego OpenGL - przez SuperTux - 26-01-2022, 14:07
RE: Wayland - obsługa pełnego OpenGL - przez SuperTux - 20-05-2022, 21:46

Skocz do:




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości