03-02-2019, 17:38
1
Jak zadawać pytania na forum?
Poświęć 15 min na poznanie systemu. Przeczytaj przewodnik do wydania, przejrzyj menu programów, przeklikaj się po katalogach.
Koniecznie przejrzyj Centrum Oprogramowania. Naucz się obsługiwać jeden z edytorów plików textowych. Jeśli te z zainstalowanych Ci nie odpowiadają,
możesz wyszukać jakiś w Cetrum Oprogramowania, np. Geany. Przyda się to do edycji plików konfiguracyjnych lub przeglądania logów (o logach będzie dalej)
Oswój się z systemem.
Pojawił się problem. Wszechświat się zatrzymał. Kompletnie nie wiem co zrobić, gdzie szukać rozwiazania, w głowie pustka...
Oczywiście! Pójde na forum i zgłosze problem, ale... jak zadać mam pytanie? A co jeśli nowu okaże się głupie i znowu na mnie nakrzycza?
W tym momencie zatrzymaj się. Odetchnij i...
1. Etap 1 -problem
Zastanów się czego tak naprawdę dot. problem. Czy jest on natury sprzętowej czy programowej (software'owej, czyli dot. aplikacji/programu).
Czy pracujesz na laptopie, komputerze stacjonarnym, czy też na serwerze. Określenie tego pozwoli Ci wybrać odpowiedni dział na forum
i w ten sposób zaadresować ewentualne pytanie.
2. Etap 2 - analiza czynności
Zastanów się teraz co zrobiłeś przed pojawieniem sie problemu. Być może zainstalowałeś jakiś program,
poprawke (aktualizacje), zmieniłeś jakieś ustawienia systemowe, zainstalowałeś jakieś dodatkowe urzadzenie.
Spróbuj odwrócić kolejność swoich czynności, zrobić restart komputera. Jeśli problem pojawił się znowu - zastanów się jak go udokumentować.
3. Etap 3 - zebranie informacji o błędzie
Postaram się tu wskazać kilka podstawowych miejsc w systemie, w które warto zajrzeć. Istnieja tez polecenia,
które zwróca wiele informacji na temat tego co się dzieje w systemie.
Zacznijmy od logów. Logi to pliki w których aplikacje zapisują informacje ze swojej aktywności.
Logi zazwyczaj znajdziesz w katalogu /var/log
Przykladowe pliki logów:
Kod: [Zaznacz]
Zachęcam do zapoznania się z plikami w tym katalogu. Wiele z tych plików wymaga uprawnień administratora aby móc je przejrzeć.
W tym celu trzeba uruchomić edytor textu właśnie z uprawnieniami root'a.
Polecenia, do wykonania w terminalu:
Kod: [Zaznacz]
4. Etap 4 - zgłoszenie
Ustaliłeś, że masz problem. Zebrałeś potrzebne informacje. Czas na zgłoszenie na forum.
Znajdź dział odpowiedni i utwórz nowy wątek. Tytuł wątku powinien być ukierunkowany na problem i w sposób jednoznaczny na niego wskazywać.
Np. Karta ATI Radeon HD5770 błąd podczas instalacji sterownika
Opisz swój problem, w jaki sposób objawił się problem. Co zrobiłeś zanim on wystąpił. Wklej potrzebne informacje, które znajdziesz w logach.
Jeśli nie potrafisz określić, które informacje z logu są ważne - wklej cały log. Do wklejania dużej ilości informacji możesz wykorzystać takie serwisy jak
http://pastebin.com/ i w zgłoszeniu podać odnośnik wygenerowany na stronie. Pisz poprawną polszczyzną, stosuj znaki interpunkcyjne (kropki, przecinki, itp.)
Wiele osób, po zgłoszeniu problemu, same próbują znaleźć rozwiązanie. Jeśli i ty należysz to takich osób, podziel się znalezionymi informacjami z innymi.
Jak ułatwić sobie życie?
Wklejanie wyników poleceń lub zawartości logów może być dość kłopotliwe. Aby ułatwić sobie tę
część pracy - warto zainstalować sobie program do automatycznego zamieszczania wszelki treści tekstowych na serwisie takim jak pastebin.com.
Kod: [Zaznacz]
Zamieszczanie treści jest w tym momencie bardzo proste. Przykładowo spróbuj umieścić informacje o urządzeniach USB w serwisie pastebin.com.
Kod: [Zaznacz]
Wynikiem programu będzię link. Skopiuj i wklej go w przeglądarce internetowej. Teraz powinieneś rozumieć zasadę działania tej aplikacji.
Przykładowe inne użycie aplikacji:
Kod: [Zaznacz]
Jak widzisz umieszczenie zawartości pliku textowego polega na wykonaniu polecenia:
Kod: [Zaznacz]
Powyższe informacje sukcesywnie będą rozszerzane. Jeśli, któryś z tematów nie jest dla Ciebie jasny - pytaj. Postaramy się opisać go jaśniej.
Poświęć 15 min na poznanie systemu. Przeczytaj przewodnik do wydania, przejrzyj menu programów, przeklikaj się po katalogach.
Koniecznie przejrzyj Centrum Oprogramowania. Naucz się obsługiwać jeden z edytorów plików textowych. Jeśli te z zainstalowanych Ci nie odpowiadają,
możesz wyszukać jakiś w Cetrum Oprogramowania, np. Geany. Przyda się to do edycji plików konfiguracyjnych lub przeglądania logów (o logach będzie dalej)
Oswój się z systemem.
Pojawił się problem. Wszechświat się zatrzymał. Kompletnie nie wiem co zrobić, gdzie szukać rozwiazania, w głowie pustka...
Oczywiście! Pójde na forum i zgłosze problem, ale... jak zadać mam pytanie? A co jeśli nowu okaże się głupie i znowu na mnie nakrzycza?
W tym momencie zatrzymaj się. Odetchnij i...
1. Etap 1 -problem
Zastanów się czego tak naprawdę dot. problem. Czy jest on natury sprzętowej czy programowej (software'owej, czyli dot. aplikacji/programu).
Czy pracujesz na laptopie, komputerze stacjonarnym, czy też na serwerze. Określenie tego pozwoli Ci wybrać odpowiedni dział na forum
i w ten sposób zaadresować ewentualne pytanie.
2. Etap 2 - analiza czynności
Zastanów się teraz co zrobiłeś przed pojawieniem sie problemu. Być może zainstalowałeś jakiś program,
poprawke (aktualizacje), zmieniłeś jakieś ustawienia systemowe, zainstalowałeś jakieś dodatkowe urzadzenie.
Spróbuj odwrócić kolejność swoich czynności, zrobić restart komputera. Jeśli problem pojawił się znowu - zastanów się jak go udokumentować.
3. Etap 3 - zebranie informacji o błędzie
Postaram się tu wskazać kilka podstawowych miejsc w systemie, w które warto zajrzeć. Istnieja tez polecenia,
które zwróca wiele informacji na temat tego co się dzieje w systemie.
Zacznijmy od logów. Logi to pliki w których aplikacje zapisują informacje ze swojej aktywności.
Logi zazwyczaj znajdziesz w katalogu /var/log
Przykladowe pliki logów:
Kod: [Zaznacz]
Kod:
/var/log/Xorg.0.log - W pliku tym znajdziesz informacje dot. działania serwera Xorg. Przydatny do analizy problemów z wyświetlaniem obrazu,
działania sterowników kart graficznych i innych spraw zwiazanych ogólnie z wyświetlaniem obrazu.
/var/log/auth.log - znajdziesz tu informacje zwiazane z autoryzacja uzytkownikow
/var/log/daemon.log - tu loguja demony, czyli takie programy ktore system uruchamia bez interwencji uzytkownika
/var/log/debug - informacje z systemu i aplikacji, które loguja w trybie DEBUG (raczej dla zaawansowanych uzytkownikow)
/var/log/kern.log - zawiera szzcegolowe informacje pochodzace z jadra systemu (czy. kernela)
/var/log/messages - zawiera komunikaty pochodzace z aplikacji jak i z samego systemu
/var/log/syslog - zawiera komunikaty z systemu, jesli nie mzoesz znalezc jakichs komunikatow w innych logach - warto tu zajrzec
/var/log/cups/error_log - komunikaty błędów pochodzace z CUPS (CUPS jest podsystemem odpowiedzialnym za drukowanie w systemie Linux)
Zachęcam do zapoznania się z plikami w tym katalogu. Wiele z tych plików wymaga uprawnień administratora aby móc je przejrzeć.
W tym celu trzeba uruchomić edytor textu właśnie z uprawnieniami root'a.
Polecenia, do wykonania w terminalu:
Kod: [Zaznacz]
Kod:
dmesg - wypisuje komunikaty z bufora jadra systemu, bardzo uzyteczne polecenie i głównie z niego nalezy korzystać.
lsusb - lista podłączonych urządzeń USB, pozwala zidentyfikować urządzenie w systemie
lspci - lista urządzeń PCI
lsblk - lista urządzeń blokowych, pozwala przejrzeć liste dysków i partycji
lscpu - informacje o procesorze
lsmod - informacje o załadowanych modułach (możesz traktować moduły jako sterowniki narazie)
4. Etap 4 - zgłoszenie
Ustaliłeś, że masz problem. Zebrałeś potrzebne informacje. Czas na zgłoszenie na forum.
Znajdź dział odpowiedni i utwórz nowy wątek. Tytuł wątku powinien być ukierunkowany na problem i w sposób jednoznaczny na niego wskazywać.
Np. Karta ATI Radeon HD5770 błąd podczas instalacji sterownika
Opisz swój problem, w jaki sposób objawił się problem. Co zrobiłeś zanim on wystąpił. Wklej potrzebne informacje, które znajdziesz w logach.
Jeśli nie potrafisz określić, które informacje z logu są ważne - wklej cały log. Do wklejania dużej ilości informacji możesz wykorzystać takie serwisy jak
http://pastebin.com/ i w zgłoszeniu podać odnośnik wygenerowany na stronie. Pisz poprawną polszczyzną, stosuj znaki interpunkcyjne (kropki, przecinki, itp.)
Wiele osób, po zgłoszeniu problemu, same próbują znaleźć rozwiązanie. Jeśli i ty należysz to takich osób, podziel się znalezionymi informacjami z innymi.
Jak ułatwić sobie życie?
Wklejanie wyników poleceń lub zawartości logów może być dość kłopotliwe. Aby ułatwić sobie tę
część pracy - warto zainstalować sobie program do automatycznego zamieszczania wszelki treści tekstowych na serwisie takim jak pastebin.com.
Kod: [Zaznacz]
Kod:
sudo apt-get install pastebinit
Zamieszczanie treści jest w tym momencie bardzo proste. Przykładowo spróbuj umieścić informacje o urządzeniach USB w serwisie pastebin.com.
Kod: [Zaznacz]
Kod:
lsusb|pastebinit
Wynikiem programu będzię link. Skopiuj i wklej go w przeglądarce internetowej. Teraz powinieneś rozumieć zasadę działania tej aplikacji.
Przykładowe inne użycie aplikacji:
Kod: [Zaznacz]
Kod:
dmesg|pastebinit
lspci|pastebinit
cat /var/log/Xorg.0.log|pastebinit
cat /var/log/daemon.log|pastebinit
Jak widzisz umieszczenie zawartości pliku textowego polega na wykonaniu polecenia:
Kod: [Zaznacz]
Kod:
cat /ścieżka/do/pliku|pastebinit
Powyższe informacje sukcesywnie będą rozszerzane. Jeśli, któryś z tematów nie jest dla Ciebie jasny - pytaj. Postaramy się opisać go jaśniej.